Oljenkorret vähissä

Keskustelua kilpirauhasen liikatoiminnasta.
MieMarilyn79

Oljenkorret vähissä

Unread post by MieMarilyn79 » 19 Jan 2017 14:07

Hei.
Tarvisin kipeästi apua labra-arvojeni tulkintaan!

Tsh 0.79 (0.40-4.00)
t4v 10 (10-25)
t3v 5.9 (3.5-6.5)

Tpoab 114 (<40)
Tyglab 1013 (<60)
Tshrab 2.8 (<1)

Kilpirauhanen ultrattu ja löydös sopii autoimmuuni tyreoidiittiin. Lisäksi löytyi pieni kysta.
Arvojani on seurattu ilman lääkitystä endokrinologilla kohta vuoden.

Silmäoireita on jonkin verran, mutta ei häiritsevästi. Tipat ja rasvat käytössä.
Ongelmani on että olen oireitteni vuoksi työkyvytön ja sairaslomalla. Endo väittää että olen terve. TKsta olen hakemassa taas sairasloman jatkoa.

Lääkkeinä menee hoitava astmalääke, propral, imovane ja oxamin. Jälkimmäiset unettomuuteen ja ahdistukseen.

Alan olemaan jo erittäin epätoivoinen kun endoni ei kuuntele oireita, eikä mitään jatkotutkimuksia tarvita. Oireeni ovat todella vaihtelevat eli on liika-että vajaatoiminnan oireita. Väsymys on musertavaa... Seuraava kontrolli 4kk-1/2 vuoden päähän. En tiedä enää miten minun pääkoppani kestää tätä oloa.

Olkaa kilttejä ja auttakaa saamaan selvyys tähän asiaan

Kimmie

Re: Oljenkorret vähissä

Unread post by Kimmie » 20 Jan 2017 10:22

Onpas hankalat arvot. Onko tämä (osaamattomalta vaikuttava) endokrinologisi kertonut sinulle mitään? Luultavasti ei. Arvosi ovat liian vaikeat endokrinologille tulkittavaksi. Tässä ihan alkuun kehotan sinua vaihtamaan endokrinologia. Saat pyytää lähetteen mihin tahansa endopolille Suomessa, ei tarvitse pysyä lähimmässä. Ongelma on, että endot ei muuallakaan ole sen parempia. On pari hyvää endoa, mutta heille ei sitten tahdokaan saada aikoja.

Sinulla on autoimmuunityreoidiitti. Päädiagnoosisi on Basedow. Sinulla on siis Basedowin tauti. Sinulla on myös hyvin korkeat vasta-aineet TPOab ja TyglAb. Basedowissa usein on myös muita vasta-aineita, niin sinullakin, ja sinulla vieläpä korkeina.

Tämä iso määrä eri vasta-aineita aiheuttaa oireita. Oletko nainen? Onko sinulle kerrottu siitä, että nämä vasta-aineet voivat häiritä raskaaksi tulemista ja raskautta? Oireet heittelehtivät, se on tyypillistä Basedowille.

Basedow tulee melko varmasti aiheuttamaan sinulle kilpirauhasen liikatoiminnan. Sitä ei vielä ole, vaan arvosi ovat päinvastoin vähän vajaaseen kallellaan. Tosin osa Basedowin vasta-aineista voi aiheuttaa vajaatoimintaa, joten lopullista tilannettasi ei vielä tiedä. Ei sinulle oikein vielä voi antaa mitään lääkettäkään, kun liikatoiminta ei vielä ole puhjennut eikä vajaatoimintaakaan vielä ole kunnolla. Sikäli siis pitää vain odottaa.

Mitkä oireet ovat kaikkein häiritsevimpiä?

MieMarilyn79

Unread post by MieMarilyn79 » 20 Jan 2017 12:32

Kiitos kovasti vastauksestasi.

Päälimmäisiä oireita on tuo väsymys. Raskas olo. Pää ja silmät ei oikein toimi. Vähän niin kuin pysäkillä koko ajan. Pienikin stressi, oli se sitten fyysistä tai henkistä, saa minut ihan aivojumiin ja väsyn esim. puhelimessa puhumisestakin. Sydän lyö raskaasti, mutta vaihtelevasti, eli voi syke voi olla 100 levossa, mutta myös normin rajoissa. Syön propralia tarvittaessa. Verenpaine heittelee joten häätyy mittailla sitä ennen propralia ettei mene liian alas verenpaine. Alapaine on kylläkin melkein aina koholla, mutta yläpaine heittelee 109 ja 150 väliä.

Unettomuus on sitten kanssa se inhottavin. Siihen ei välillä edes imovane auta. Toisaalta joskus menee pari päivää ilman ja sitten nukun kellon ympäri + parin tunnin päikkärit.

Söin alun perin thyroksiinia kokeiluna lähtöarvot tsh 4.5 ja t4v 11, Mutta menin liikatoiminnalle 50ug annoksella (tsh 0.01 t4v 18 ja t3v 7.39.Thyroksin lopetettiin tuolloin eli 9 kk sitten. Uskon että tähän vaikutti myös d-vitamiini arvon nousu 55-->120. Ja olin ollut maidottomalla ja gluteenittomalla myös vuoden päivät. Tuo tsh ollut koko ajan sen jälkeen 0.01-0.44 väliä. Nyt eka kertaa on noinki korkea kuin 0.79. t4v ollut aina matala. T3v heilunu ku heinämies. Ensimmäiset oudot tuntemukset alkoi 2 vuotta sitten ja sen jälkeen olen yrittänyt kaikkeni tehdä että mun kroppa ja pää jaksais...

Lapsia ei ole siunaantunut ja tavallaan jollain tasolla olen sen hyväksynyt etten niitä koskaan saakaan...

Tuo endon vaihto on ollut nyt enemmänkin mielessäni, mutta tosiaan se on kuin etsisi neulaa heinäsuovasta *yyh*
Olen pitänyt välillä itseäni hulluna kun kerran olen lääkärin mielestä kuiten terve. Ei lääkäri ole mitään kommentoinut näihin mun oireiluihin enkä ole saanut oikein mitään kattavaa selitystä miksi voin näin huonosti. TK lekuri hoitaa mua jatkossa. Sain siis passituksen takas TKhon.
Kuinka usein sinun mielestäsi tässä minun tapauksessa olisi arvoja hyvä seurata? Tarkoitan nyt tuota tsh, t4v, t3v ja varsinkin tuota tshrab:ta?

Kimmie

Unread post by Kimmie » 21 Jan 2017 23:32

Ethän sinä nyt terve ole. Paljon kolmea eri laatua vasta-aineita, ja Basedowin tauti. Nyt vain kilpirauhashormonien pitoisuus ei ole sen kummemmin liikaa kuin liian vähän. Basedowille on tyypillistä, että tuntee välillä olevansa vajaalla ja taas pian kuin olisi liikatoiminnalla. Minulla ei ole Basedowia, mutta olen kuullut tätä usein Basedow-kirjoittajilta.

Uskoisin että puolen vuoden välein pitää tarkkailla arvoja, koska olosi on noin huono. Pitää mitata ainakin TSH, T4V, T3V ja TSHRab.

MieMarilyn79

Unread post by MieMarilyn79 » 22 Jan 2017 12:43

Hei

Olisitko niin kiltti ja antaisit minulle ne endojen nimet ihan varmuuden vuoksi?

Kyllähän tämä on mielestäni nyt ihan toivoton tilanne, kun olo on niin inhottava koko ajan. Tiedätkö montakin jolla samalainen kohtalo ja kuinka he ovat selvinneet? Kauankohan tämä tällaisena vielä jatkuu... Eilen nukuin pienet 4 tunnin päikkärit ja siihen vielä päälle 12h yöunta. Kädet tärisee ja syke taas jossain ihan omissa sfääreissä. Väsymys on valtava. Ei oikein jaksa nyt mitään tehdä.

Olen apua yrittänyt muutakin kautta enkä ole vertaistuesta apua saanut koska en oikein tahdo löytää samassa tilanteessa olevia.
Yksi ehdotus on ollut mittauttaa trh-kokeella jotaki? En tiedä pahemmin mitä tarkoittaa kuin että liittyy aivolisäkkeeseen jollain lailla. Mietin kuiten että jos nuo vasta-aineet on koholla niin eikö tämä kuiten ole autoimmuuni sairautta ennemminkin. Tällaisen lauseen kanssa olen joskus saanut: "heterofiiliset vasta-aineet voi häiritä kilpirauhaskokeita ja kannattaa mitata kokeet t4vdi ja t3vdi ja jos thyroksiini ei ole käytössä niin trh koe". Mitä tämä käytännössä tarkoittaa ja auttaako mun asiassa vai onko ihan turhaa? Minulla on paljon allergioita esim lisäaineille ja pölylle. Poskiontelokierteen sain katkaistua kun selvitettiin nuo ja aloin niitä välttämään.

Jotenkin tuntuu vaan niin toivottomalta... Olisi kultaakin kalliimpaa saada jutella jonkun kohtalotoverin kanssa...
Unohtui sanoa että on myös muissakin arvoissa pientä kränää esim. Koholla olevat maksa-arvot, sokeri, kolesteroli, trombosyytit, ferritiini.
Ja alle viitteiden olevat calsium Ion, natrium
24h holterissa oli lievästi pitkä PQ ajoittain ja kammiölisälyöntejä. Uniapnea on suljettu pois. Keuhkot tutkittu hengityksen säätelyn takia (hengitän joko liikaa tai liian vähän) Typpioksidi oli koholla ja ei astmaa mutta joudun nyt kuitenkin aloittamaan kortisonia veteleen heuhkoihin hoitavana.

Kimmie

Unread post by Kimmie » 22 Jan 2017 22:33

Kannattaa ilman muuta mitata TSH:n heterofiiliset vasta-aineet ja T4V ja T3V dialyysimenetelmällä. Arvosi ovat ristiriidassa keskenään, silloin tämä pitäisikin tehdä.

Endokrinologisi on huono, koska ei ole tehnyt tätä. Its tehtynä joutuu itse maksamaan. Voit kysyä Cityterveydestä, paljonko joutuisit maksamaan.

Suomessa ei ole kuin kaksi hyvää endokrinologia, ja he ovat Matti Välimäki (ottaa vastaan Helsingissä) ja Vesa Ilvesmäki (ottaa vastaan Lahdessa, ennen myös Hyvinkäällä, en tiedä ottaako vielä). Heillä on molemmilla hyvin täyttä, mutta voit yrittää laittaa itsesi jonon jatkoksi. Tai sitten jos voit ottaa nopealla varoitusajalla peruutusajan, tällä tavallakin voi saada ajan. Vie mukaan kaikki kilpirauhaseesi liittyvät potilasasiakirjat ja laboratoriokokeet.

Miksi noita sinun kohonneita maksa-arvoja ja viitteiden yli tai ali olevia muita arvoja ei tutkita? Terveyskeskus tai työterveys pitäisi ne tutkia.

MieMarilyn79

Unread post by MieMarilyn79 » 30 Sep 2017 10:15

hei
Aikaa taas kulunut muutama kuukausi. Tässä välissä olen ollut kitarisaleikkauksesa ja "päässyt" kuntoutuspolille. Oon ollut niin kipeä etten sitten ole oikein jaksanut paneutua tähän kilppariasiaan. Sen verran kuiten että kontolleissa olen käynyt. Pistän tähän arvot:

18.4.2017 Klo 08:36

TSH 3.10 (0.40-4.50)
T4v 10.3 (10.2-21.00)
T3v 4.3 3.2-6.5)

TSHRAb 1.8 (<1.0)

Kalium 3.5 (3.5-4.8)
Natrium 141 (137-144)
Hb 148 (117-155)
B-TROM 424 (150-360)
Pt-GFReEPI 85 (>89)

26.9.2017 Klo 08.15

TSH 4.39
T4v 12
T3v 5

TSHRAb 3.5 (<3.3)

Hb 143
B-TROM 374

Kuntoutuksessa sitten alettu vääntämään tätä masennusasiaa ihan kunnolla ja vaikka en olisi halunnut mitään lääkekokeiluja aloittaa, nyt on menossa toinen masennuslääkekokeilu. Ensimmäinen ei toiminut ja tätä toista olen nyt syönyt kohta 3 viikkoa ja mitään positiivista ei ole näköpiirissä. Ehkä enemmänki päin vastoin.
Täällä Rovaniemellä ei Cityterveydessä ole labraa *dissaa* Joten en ole noita heterofiilisia enkä noita toisia kokeita saanut otettua.
Maksa-arvot laski vähän paremmiksi. Muihin ei lääkäri kommentoinut mitenkään.

Tuntuu että olen umpikujassa... Vankina tässä kökössä josta ei ole ulospääsyä. Mielestäni en ole masentunut vaan ihan hemmetin stressaantunut tähän tilanteeseen. Ulos ei tee mieli kun olen niin väsynyt ja en kestä yhtään mitään ylimääräisiä ääniä tai asioita. Lisäksi pienikin rasitus (puhuminen, suihkussa käynti) nostaa kuumeen (37.8-38) Sitä on nyt ollut kitarisaleikkauksen jälkeen eli reilun kuukauden. Olen käynyt polilla leikkauksen jälkeen kontrollissa mutta kaikki kuulemma ihan ok.

En käsitä miten olen tähän soppaan joutunut. Kaikkeni olen itse tehnyt ja tukenut kroppaani ja mieltäni että jaksaisin paremmin, mutta... ei se oikein siltikään toimi.

Kiva itkuvirsi taas tuli tästä kirjoituksesta. Oon välillä tosi epätoivoinen, mutta periksi en halua antaa missään nimessä.

Post Reply