Mistä aloitan, mitä teen

Kirjoita mistä tahansa maan ja taivaan välillä, sääntöjen puitteissa.
Aniita

Mistä aloitan, mitä teen

Unread post by Aniita » 04 Nov 2016 20:33

Kauhealla vinkumisella sain kilpparikokeet, P-T4-V 22, P-TSH 1.26. Silloin tällöin mitattu, T4 ollut alempi, nyt oli noussut. Oirelistani on vajaatoimintaa, särkyä, väsymistä, hengästyn, koko ajan vaan vähennän ja vähennän liikuntaa, jos jaksankin niin tulen lyhyestäkin jumpasta tolkuttoman kipeäksi. Järki ei juokse, palelen tolkuttomasti, ummetus, kylmät raajat. Näitä ollut vuosia, pahentuen. Nyt päätin lopettaa treenamisen, kun ei enää kykene. Lantion alueella on kohtia mitkä hirvittävän kipeät, jopa kävelystä, tänään kävin hierojalla kun jalkasärky valvottaa öisin, nyt olen kuin jyrän alle jäänyt, taas kerran. Hieronta kuitenkin auttaa aina muutaman viikon.

Hankala kuivasilmäisyys ollu vuosia, nyt saanu siihen hoitoa, sjögreniä ja reumat testattu kipujen takia -09, ei ole. Nyt toisessa silmässä joku krooninen tulehdus, syy ei selvillä, menee kortisonitippa.

Mutta oon siis väsynyt siihen että oon väsynyt, olen muista syistä jo eläkkeellä ja tässä yks päivä ajattelinkin etten pystyisi töissä käymäänkään. Menneinä vuosina on syötetty vaikka mitkä psyykelääkkeet, nykyään vain tarvittaessa diapam sosfobiaan, ei muita lääkkeitä. Allergiaa ja astmalääkitys keväisin on.

Mistä aloitan, viimeksi kävin silmien takia tk:ssa ja sanoi noista kilppariarvoista: saa olla, tyroksiini korkea mutta mun olo on vajaatoimintaa, muuta ei kommentoinut.

Noin kerran vuodessa väsähdän ja koitan hakea apua, sitten aina luovutan. Nyt on taas väsymys, kivut, järki hukassa sen verran rankasti etten taas jaksa.

Poikkesin Cityterveydessä kysymässä mitä heiltä saa, jos kävis otattamassa kokeita ensin ja menis sitten jonnekkin, minne? ja mitä kannattaa ottaa? Listaan tähän ne mitä kilpparipuoleta heiltä sais : S-TyrAb, S-T3-V, S-Tygl, S-TyglAb, S-TSH, S-TBG, S-T4-V, S-THAb, S-TPOAb.

Jyväskylä olisi lähin kaupunki.

astmt30

Re: Mistä aloitan, mitä teen

Unread post by astmt30 » 05 Nov 2016 11:30

https://drive.google.com/open?id=0B94Wq ... JCdmZueWlB on brittiendojen lista aiheuttajista juuri tuossa tilanteessa kun TSH ja T4v ovat hyvät.

http://www.mdedge.com/clinicalendocrino ... ciency-may on ytimekäs kirjoitus ferritiinistä jos luet englantia.
http://www.kilpirauhasliitto.fi/images/ ... 1-2015.pdf samaa suomeksi sivulta 25.

40 tuhannen potilaan ulkomaisella foorumilla eräät oireluettelostasi yhdistetään B12- ja D-vajauksiin.
Folaatti kuulemma neljäs hyvin yleinen oireistava puutos, mukana tässäkin: http://bit.ly/1QdB0i9
B12 kuulemma oltava viitealueen ylärajalla, muut kolme vähintään alueidensa puolivälissä.

TPOab jättää osan Hashimotoista näyttämättä, siksi TyglAb varmistaa aian. Eräin hankaluuksin voi näistä riippumatta siirtyä tiukkaan gluteenittomuuteen ja ottaa 200ug seleeniä

Aniita

Unread post by Aniita » 05 Nov 2016 14:39

Kiitos vastauksesta!

Mä syön parapähkinöitä, niissä seleeniä, sanotaan 1 kpl päivässä olis maks, joskus menee 2 tai 3. Joka pv en muista ottaa. Apteekin D:tä otan 100 mikrogr, kokolailla säännöllisesti spirulinaa, msmmää, magnesiumia, kelpaa (jodia).

Eli arvot ei oiskaan vajaatoimintaa,, ymmärsinkö oikein? Mäpäs katson Cityterveydeltä nuo D ja B 12 ne saa sieltä, jos raaskis käydä.

Olen vältellyt viljoja lähes täysin, joitain lipsahduksia käy, kauraa olen käyttänyt sillain että teen itse leipää jossa vain kauraa ja vettä, ei muuta. Viljaton, maidoton olen ollut nyt kesästä alkaen.

Paneudun linkkeihinkin!

kuurankukka

Unread post by kuurankukka » 07 Nov 2016 19:32

Vähän on ristiriitaiset sun kilppariarvot ja ristiriidassa oireidenkin kanssa. Olis kyllä hyvä selvittää asiantuntevan kanssa. Kortisolikin voisi olla hyvä katsoa. Onko lantion alueen kipuasiaa selvitetty, gynejuttuja? Progesteronin puute tekee osin samantyyppistä oireilua kuin kilpirauhashormonin puute. Onko se puoli balanssissa? Itsellä raajojen paleluun on auttanut vasta luonnollinen progesteroni ja sekin vain silloin kun sitä ottaa sen 2 vk kuukaudesta. Muulloin palelee. Pelkät kilpparihormonit T4 ja T3 ei ole täysin auttaneet.

Aniita

Unread post by Aniita » 10 Nov 2016 23:11

Huomenna saan joitain labroja, tänään kävin. Palelu oli taas jotain ihan hirveetä multa ei tullu ees verta olin niin kylmissäni. Ikinä ei ole ollu vaikeeta,, meni kauan että sai tarvittavat näytteet yleensä mulla tullu noin vain lorisemalla saman tien, nyt näyttikin hölmöltä kun katsoin suonessa on neula ja ei tipan tippaa.. Mä mukamas olin villakerrastossa ja villatakissani, merinovillakypärämyssy, putkihuivi, paaaaaksut käsineet, hyvin pukeutunut ja aivan jäässä.

No mä ihmettelen kans mun arvoja,, ne ei sovi mihinkään kilpparisairauteen mitä olen löytänyt.

Oon siis 50+ jo, kohtu poistettu 2011, hormonihoitoa en käytä. Viimeks gynellä 3/16 lihakset kireät, ei muuta. Mutta mullahan oli krooninen fissuura se on vetäny lantion kireäksi ja kipeäksi ne hel**** kivut jotka kesti kuukausia kun jonotin leikkausta. 6.4.16 leikattiin. Sain pahan tulehduksen, meni neljä antibioottia touko-kesäkuussa ja voi olla tulee uusintaleikkaus. Näitä oireita on ollu iät ajat mutta selkee alamäki alko nyt heinäkuulla. Nyt oon tosiaan lopettanu kaiken treenaamisen, säästäny voimia selvitäkseni arjesta.

Jospa huomena oisin viisaampi kun saan labroja, tuun tänne sit kun ne on tulleet.

Aniita

Unread post by Aniita » 11 Nov 2016 19:39

Mun labrat oli hyvät mitä otettiin. Syön D:tä ja magnesiumia, lihaa. Kalsiumkin hyvä enkä käytä maitotuotteita. Ferritiinkin hyvä, vois jonkun rautakuurin kyllä syödä kokeilla paraneeko vointi. Selkäsärky ei sit oo tulehdus missään, vaan lihassärky. Pelkäsin jo munuaisjuttuja, niitäkä ei ole. En syö liikaa proteiiniaka vaikka syön sitä paljon. D:n voisin vähentää 50 mikrogrammaan kun syöny 100.

S -D-25 127 nmol/l >75.0
S -Ferrit 90.6 µg/l 10-150
S -Mg 0.8 mmol/l 0.71-0.94
E -MCV 91.4 fl 82.0-98.0

S -CRP, herkkä
0.51 mg/l
<5.00

kuurankukka

Unread post by kuurankukka » 12 Nov 2016 13:24

Totta, ihan kelvolliseslta näyttävät nuo labrat. Tuo mitä kerroit leikkauksesta ja antibioottikuureista sen jälkeen, kuulostaa että elimistösi on hiljattain joutunut tosi koville. Se rassaa lisämunuaisia ja kortisolituotantoa, luultavasti vielä enemmän, koska ilmeisesti naishormonisi on jätetty kohdunpoiston jälkeen oman onnensa nojaan. En tiedä mikä on käytäntö, kun ei ole omaa kokemusta siitä. Joku saman kokenut osaisi ehkä valaista, mikä on "hormonikäsittely" kohdunpoiston jälkeen. Yleinen käsitys meillä taitaa olla, että jos kohtu on poistettu, ainakaan progesteronia ei enää tarvita. Jostain lukenut että vaikka munasarjat jäisivät paikoilleen, nekin lakkaavat toimimasta noin 5 vuoden kuluessa. No, niinhän ne hiipuvat vaihdevuosien lähestyessäkin, jopa alle 40 v se jo voi alkaa, mikä tarkoittaa, että progesteronia tulee vähemmän. Oma kokemus ja mitä olen ulkomaisista lähteistä lukenut, progella on paljonkin merkitystä hormonikokonaisuudessa, ei pelkästään lisääntymishormonina. Se on termogeeninen eli pitää lämpöä yllä ja toisekseen voi toimia kortisolin raaka-aineena. Nämä voin allekirjoittaa täysin oman kokemuksen perusteella.

Lisämunuaisten tilanne voisi olla hyvä seuraavaksi katsoa, vaikka aamukortisolista lähteä liikkeelle. Jos siinä on häiriötä, kilpirauhashormonitkaan eivät toimi kunnolla ja vajaaoireet voisi tulla sitä kautta. Ja lueskele vaikka tätä vanhaa ketjua, jos saisit vaikka jotain uusia ideoita:
viewtopic.php?f=16&t=1628

Aniita

Unread post by Aniita » 13 Nov 2016 11:44

Jos otattais vielä
2129 S-Korsol (19e)
2566 fS-Fe (9e)
uudestaan 2832 S-TSH, 2836 S -T4-V (15e)
1137 S -B12-Vit (18e)
1416 fS-Folaat (19e)
2502 S-Prog (22e)

Oliskohan noissa järkeä?

Mä aattelin jos mulla kuitenkin muhii jotain jossain mutta eikö tuo herkkä crp olis sen näyttänyt, eli tulehdusta ei missään päin kehoa ole.

Munasarjat mulla jätettiin kun oli terveet mistään hormonihoidosta ei puhuttu. Eikä nää kai voi olla sitä, alkanu n- 10-15v sitten jo kaikki pikkuhiljaa pahentuen? Nyt vointi on ollu hyvä, kun en liiku. Ei yösärkyjä isompia, päänsärky ja silmäoireet vaivaa edelleen.

Kysyin mun silmälääkäriltäkin, vain tänä syksynä ollut kun uudet silmälasit jotka ei toimi( menee takuuseen linssit uusitaan) ja nyt menee kortisonitippa silmiin. Herään öisin yläluomen krampatessa. Ja vain nyt uusien rillien myötä ollut, lääke kuulemma ei voi tehdä sano lääkäri. Luulin se jo loppui, viime yönä taas. Eilen päivällä oli myös voimakas elohiiri se kylläkin alaluomessa, nämä oireet on vain sairaammassa silmässä.

Mä oon tässä tehny jo Joulua,, on joku aavistus mun kunto kun huononee vaan. Aamukuvotusta ihmetelly, tulisko se raakakaakaosta kuitenkin? Lääkärit varmaan syyttää stressiä, lapseni on sairas ja varmaan menee laitoshoitoon jossain kohtaa (16v hällä sairaslomaa loppuvuosi koulu keskeytetty) mun henkinen taakka on kyllä valtava mutta onhan se ollu jo 16 vuotta..

astmt30

Unread post by astmt30 » 13 Nov 2016 14:30

2775 S-T3-V (18e) mahdollistaa suhdeluvun T4v-per-T3v laskemisen. Terveillä (ja yhdistelmälääkityillä) se on 3,0...3,3 ja ainakin tutkijoiden mielestä osoittaa muunnoksen T4->T3 toimivuuden. (Pelkällä tyroksiinilla moni pärjää vaikka suhdeluku on noin 4)

kuurankukka

Unread post by kuurankukka » 13 Nov 2016 15:26

Ihan samaa ajatelin, että herkkä CRP olis näyttäny piilevän tulehduksen. Jos olis jääny niistä leikkauskomplikaatioista vielä jotain muhimaan.

Tuo että pärjäilet, kun et liiku / rasita fyysisesti, voisi kyllä viitata kortisolin niukkuuteen. Mitä arvelet, millainen olo tulisi, jos vetäisit reippaan hikilenkin? Vai jaksaisitko edes? Henkinen stressi tottakai syö naista ja kortisoliakin.

Onko lihasnykinää muualla kuin silmässä?

Tuo T3V on hyvä lisä myös. Ja estradioli, jos progesteroninkin meinaat ottaa. Niiden suhde on tärkeä.

Nuo on aika hintavia, yksityisellä kait otattaisit? Tiedätkö voiko teidän TK:ssa ottaa yksityislääkärin lähetteellä labroja, omalla kustannuksella siis? Tulisi paljon halvemmaksi. Joillakin paikkakunnilla voi. Cityterveys taitaa olla edullisimpia yksityisiä labroja, mutta valikoima rajallinen.

Aniita

Unread post by Aniita » 13 Nov 2016 21:09

Nuo on Cityterveyden hintoja, halvemmat ne on kuin t-talolla luulisin. Tuonne kun pääsee ilman lähetettä, Fimlabiin ei pääse ja se on täällä ainoa labra, hoitaa julkisen puolen ja sieltä saa maksamallakin mutta vain lähetteellä. En tiedä saisko yksityiseltäkä tämmöstä listaa labroja vain pyytämällä, sit menis sekin raha hukkaan minkä lääkärile maksaa tässä vaiheessa. Cityterveyden hinnastossa ei ole isot edes erot ilman lähetettä ja lähetteellä.

T3V siis jos otatan sen, niin sen suhteen (mikähän se on en ole vielä perehtynyt) voi siis laskea itsekkin vai? Mitään lääkitystähän mulla ei muuten siis ole.

Lihasnykinää vain kipeemmän silmän luomessa, ei muualla. Joks mä sen laitoin nyt on kortisnoitippa silmiin menny 2kk ja kohta tarkastus. On ihan tosi paljon paremmat. Kaihin ja glaukooman vaara vain on lääkkeessä.

Käyn mä kävelemässä ja olen autoton, kaupassa kävellen (=3km). Jos jumppaisin olisin aivan raato 3-4pv, viimeks jumppasin 20min treenin ehkä 4vk sitten ja siitäkin meni toipua tosiaan monta pv. Kävellessä lantio väsyy ja kipeytyy ja sit kaakerran kuin ankka. Ja hidastunut olen paljon. Olen ennekin huomannut sohvamatoelämä on mulle kivutonta. Kipujen takia makasin melkin koko viime talven, siis se mitä leikattiin sitten, mutta muut lihas ja nää kivut loppui kun vaan makasin lokakuulta tonne huhtikuuhun kaiken ajan mitä voin.

Aniita

Unread post by Aniita » 14 Nov 2016 07:36

Oirekuvaan lisää se, että rasituksessa syke ei nouse, vaikka kuinka rehkin, tehny hiittejä niin kovaa kuin jaksan syke jää n.130-140, sykkeen pitäis nousta kovassa treenissä vielä n. 20 lyöntiä. Leposyke on ollu alhainen 53-55 ja luulin johtuu hyvästä kunnosta kun vielä olin hyvässä kunnossa. Nyt en liiku ja syke istualtaankin tuo 50 ja illalla makuulla 48-50. Välil tuntuukin lyökö se ollenkaan, illalla levätessä niin hidas. Rytmihäiriöitä on aikoinaan ollut paljon jopa 24h, lisälyöntisyyttä, sydämen ultrassa kävin 2008 ei näkyny mitään. Nykyään musta tuntuu on enemmänkin tykytystä silloin kun pumppu sekoilee semmone eri inhottava tunne. Lisälyönnit tuntuu ihan eriltä.

Aniita

Unread post by Aniita » 16 Nov 2016 12:23

Viime hetken vinkkejä? Huomenna lisää kokeita nyt päädyin näihin

2129 S-Korsol
2566 fS-Fe

uudestaan, näistä on n.6vk
S -KIPA S-KILPIRAUHASTUTKIMUSPAKETTI (2832 S-TSH, 2836 S -T4-V)

1137 S -B12-Vit
1416 fS-Folaat

2775 S -T3-V

Post Reply