Lisämunuaisten uupumusta?

Keskustelua lisämunuaisten uupumuksesta, addisonin taudista jne.
girl55555

Lisämunuaisten uupumusta?

Unread post by girl55555 » 24 Mar 2016 14:59

Hei,

Epäilen lisämunuaisten uupumusta, ja tämän oireiden takia jouduin sairaalaankin muutamaksi päiväksi. Sylkitestiä ei otettu, mutta erikoe otettiin:

S-korsol 240 nmol/l (Viitearvo 150-650). Aamuarvo heti herättyä sairaalassa ollessa.

Ymmärtääkseni tuo on melko alhainen aamuarvoksi, mitä netistä olen lukenut. Ja täälläkin toiselle, jolla oli hieman korkeampi suositeltiin, että menee lääkäriin.

Oma lääkärini on hyvin ei-auttavainen asioideni kanssa. Katselee vain kelloa ja paasaa, että jos hän ottaa liikoja kokeita tai määrää lääkityksiä, voi menettää lääkärinlupansa.

Eli onko tämä liian alhainen, ja mitä olisi hyvä tehdä?

Kiitos.

kuurankukka

Re: Lisämunuaisten uupumusta?

Unread post by kuurankukka » 28 Mar 2016 17:02

Oma lääkärisi on ilmeisesti julkisen puolen? Valvira onnistunut pelottelemaan hänetkin niin ettei uskalla enää hoitaa mitään. Mitä virkaa sellaisella lääkärillä on? Mutta Valvirahan se tässä pahan alku ja juuri on.

Millaisilla oireilla jouduit sairaalaan? Oliko jotain edeltävää stressiä tai rasitusta? Ottivatko mitään muuta kuin aamukorsolin? Myös ip ja yö-arvo mahdollisia tutkia korsol verestä. Minusta korsol-arvosi on aika alhainen. Pelkästään se ei ole kovin hyvä mittari, voi heitellä stressin, pistämisen pelon tms. vuoksi. Sylkitestistä eivät taida julkisella puolella paljon perustaa. Vrk-sylkitesti antaisi kyllä paremman kuvan tilanteesta, mutta se maksaa maltaita ja tarvitsisit myös lääkärin, joka osaa tulkita ja hoitaa. Ne ovat nyt kiven alla, kun funktionaaliset on Valvira vähin erin "poiminut" pois kuvioista. Onko sinulla kilpparilääkitystä? Mittailetko lämpöjäsi? Aamulämpo kuvaa aika hyvin kilpparin toimintaa, päivälämmöt myös kortisolin riittävyyttä. Vähän vaivannäköä vaatisi, mutta voisitko muutamana päivänä mitata, heti aamulla herättyä peiton alla ja jopa tunnin välein iltaan asti? Oma kokemus on, että lämpö kertoo aika hyvin kortisolin riittävyyden. Jos lämmöt kesken päivän romahtaa, olo yleensä heikkenee siinä samalla ja syy on kortisolin vähyys. Tämä on hyvin halpa tapa päästä kärryille, missä oma elimistö menee ja johtuuko olot kortisolin puutteesta.

astmt30

Unread post by astmt30 » 28 Mar 2016 17:50

Mitenkähän saisi kortisolia pihtaavan lääkärin vastuuseen auton romuttumisesta lunastuskuntoon kun heikotuskohtaus tuli ajaessa. Ajaja lähetti Facebookiin kuvan sairaalasta.
Eräs hyvänä pidetty endo käsittelee ihmisiä koneina. Luunmurtuma oli pätevä syy tinkiä kortisolin vähennysohjelmasta mutta huumekämppä-seinänaapurin häiriköinti ei ollut

girl55555

Unread post by girl55555 » 09 Apr 2016 21:36

Kiitos paljon vastauksista, ehdotuksista ja kommenteista! En huomannut, että minulle oli tullut vastauksia tänne, vasta kun rupesin enemmänkin katsomaan. Otan lämpötiloja huomenna ja laitan tänne kommenttia tuloksista.

Sairaalaan mennessä minulla oli oireina hermoston aiheuttamaa puutumista, päänsärkyä, hirmuinen pyörrytys, tasapaino-ongelmia. Lähes kaikki oireet, jotka löytyvät Kroonisen väsymysoireyhtymän listalta sekä lisämunuaisten uupumisen listalta. CFS:ssa (Chronic Fatigue Syndrome) on myös yliherkkyys lääkkeille ja lisille. Niinpä kun kokeilin B12 vitamiinia, sain aivan hirmu voimakkaan reaktion, ja oireeni moninkertaistuivat muutamassa päivässä sairaalakuntoon. Tähän asti oireet olivat menneet ja tulleet, eikä kaikkia yleensä ollut yhtä aikaa.

Minulla ei ole kilpirauhasen lääkitystä. Tässä arvot, jotka sairaalassa otettiin:
TSH 2.23 (viitearvo 0.350-4.00 mU/l)
T4-V 11.9 (viitearvo 9.0-19.0 pmol/l)

Olen lukenut paljon viime aikoina hoidoista ja tilasin kirjankin Beating Chronic Fatigue. Sairaalassa epäilivät, että olisi Kroonista väsymysoireyhtymää, ja mitä enemmän olen tästä lukenut, sitä enemmän kuulostaa minun ongelmaltani. Eli näillä on hyvin paljon yhteistä lisämunuaisten uupumisen kanssa. Joka kerta kun teen mitään liikuntaa (harrastan tanssia), koko kroppani väsähtää. Olen hidastanut elämää monella tavalla niin paljon kuin mahdollista. Se ei aina pienen lapsen kanssa ole mahdollista. Kilpirauhasongelmat voivat olla CFS:n aiheuttamia.

Tilasin Englannista lisämunuaisille tukea Swansonin Adrenal Glandular lisän. Luin paljon näistä hyvää. Olen odotellut pari viikkoa, kun tulevat hitaimmalla mahdollisella postilla. Eiköhän nyt ensi viikolla. Ajattelin kokeilla oikein varovasti.

astmt30

Unread post by astmt30 » 10 Apr 2016 21:25

CFS-lääkärilistasta http://cfs.gehennom.org/?hoitopaikat löytyvät myös monet parhaista kilpparilääkäreistä

girl55555

Unread post by girl55555 » 11 Apr 2016 12:02

Hei,

Kiitos vinkistä. Katson sitä juuri.

Tässä lämpötiloja, jotka mittasin eilen ja hieman jo ennen ja jälkeen:

La 09.04.
Klo 23 - 36,8 C (astetta)

Su 10.04.
klo 04 - 36,5 C (pahoinvointia yöllä)
klo 09 - 36,8 C
klo 11 - 36,5 C
klo 12 - 36.7 C
klo 13 - 36,7 C (hieman huimausta)
klo 18 - 36,3 C (huimausta, verensokeri alhaalla)
klo 19 - 36,7 C
klo 20 - 36,4 C (hyvin väsynyt, kylmä)
klo 21 - 36,7 C (hieman pahoinvointia)
klo 22 - 36,6 C (pahoinvointia)

Ma 11.04.
klo 04 - 36,6 C
klo 11 - 36,2 C (hyvin väsynyt, kylmä, huimausta, olin juuri tullut ulkoa)
klo 12 - 36,7 C

Sunnuntaista puuttuu joitain iltapäivältä, koska olimme kyläilemässä. Laitoin hieman noita oireita tuohon viereen. Huimausta oli koko päivän ja myös tänään on ollut koko päivän. Pystyykö näistä näkemään jotain? Kiitos.

kuurankukka

Unread post by kuurankukka » 11 Apr 2016 17:22

Sun T4V-arvokaan ei muuten ole mikään loistava, koska teillä on vielä viitteet tuolla tasolla. Vaatisi luultavasti päivittämistä uusimpien tutkimustulosten mukaan, kuten valtaosassa suomal. labroista on onneksi jo tehty.

Sun lämmöt viittaa enemmän lisämunuaispuoleen kuin kilppariin. Mutta voi ne olla molemmatkin, tai usein onkin. Käsittääkseni lisikset yrittää paikata vajaata kilpparin toimintaa tuottamalla enemmän kortisolia, jotta elimistö pelittäisi. Kun sitä jatkuu tarpeeksi pitkään, lisikset ei enää jaksa kunnolla. Sun lämmöt näyttää vähän siltä. Sitä en osaa arvata, mikä siellä taustalla on, kilppari vai joku muu krooninen juttu, joka kuormittaa.

Tästä sivustosta sain aikonaan "herätyksen" seurailla lämpöjä ja mittailu on kyllä ollut suurena apuna varsinkin kortisonia säätäessä:
http://www.drrind.com/therapies/metabol ... ture-graph
Jos lämpöjen taso on kauttaaltaan alhainen, aamusta alkaen, viittaisi pelkkään kilpparivajikseen.
Jos taso alhainen ja lisäksi päivälämmöt heittää siksakkia, olis sekä kilpparin että lisisten ongelmaa.
Jos taso suht normaali, mutta siksakkia, olis enemmän lisispuolen ongelma.
Lisäksi naisilla progesteroni tukee lämmön ylläpitoa kierron loppupuolella eli taso on korkeampi.

Näin olen tuosta sivustosta tulkinnut ja kyllä aika hyvin omalla kohdalla pitänyt paikkansa.

Lämmön pitäis lähteä nousemaan noin tunti ylösnousun jälkeen ja nousta vähitellen aina iltapäivälle, iltaa kohti laskea, yöllä sitten alhaisin, kun elimistö levossa. Sulla on iltalämpö korkeahko, saatko helposti nukutuksi?

Päivällä sun lämpö sahaa. Jos liikunnan jälkeen huono ja paleleva olo, kuvottava, päänsärkyinenkin ja lämmöt romahtaa, lisämunuaisista saa hakea syytä. Kuulostaa että jos et kestä yhtään fyysistä rasitusta, tarkoittaa että lisiksetkään eivät sitä enää kestä, koska niitä kuormittaa liikaa joku muu, jota on jatkunut jo liian kauan.

Nämä tulkinnat ihan oman kokemuksen ja tuon Rindin systeemin perusteella, ei perustu mihinkään tieteellisesti todistettuun. Lääkärit kuuluu usein vähättelevän lämpöjen mittaamista ja tuloksia kilpparin diagnosoinnissa, mutta itse pidän kyllä tosi tärkeänä.

Hyvä lääkäri selvittäisi, mitä taustalla piilee ja sitä kautta lähtisi ongelmaa ratkomaan.

girl55555

Unread post by girl55555 » 11 Apr 2016 20:19

Kiitos paljon todella upeasta vastausesta.

Sairaalassa arveltiin, että saattaisi olla Krooninen väsymysoireyhtymä, ja kaikki oireet viittaa siihen suuntaan. Minulla on nyt torstaina uuden yleislääkärin kanssa aika, ja aion pyytää, että laittaisi lähetteen sekä endokrinologille että virologille/infektiolääkärille. Päädyin myös virologiin, koska tuolla tuossa hoitajalistassa, jonka toinen jäsen täällä laittoi, oli laitettu Päijät-hämeen keskussairaalassa (Lahden aluetta) infektiolääkäri, joka hoitaa CFS:ää. Toivon, että pääsisin eteenpäin tämän asian kanssa. Oireet ainakin viittaisivat tähän, ja kun on jo otettu röntgen, MRI ja joitain verikokeita sairaalassa, voidaan niillä jo sulkea pois useampi sairaus.

Joku mainitsi, että nuo kilpirauhasen arvot voivat olla yksinkertaisesti CFS:n aiheuttamia ja samoin lisämunuaisten alitoiminta. Tosin olen lukenut jostain, että lisämunuaisten alitoiminta on lähes sama asia, mutta CFS on tosin voimakkaampi. Ymmärtääkseni lisisten väsymyksen kanssa voi vielä käydä töissä. Minulta ei onnistuisi enää töissä käynti. Ei viimeiseen pariin kuukauteen.

Mulla on tällä hetkellä kirja Beating Chronic Fatigue, jonka tilasin, ja joka on upea kirja CFS:stä toipumisesta. Kirjoittaja on lääkäri, joka on itse käynyt vakavan CFS:n läpi. Jos en saa lääkäriltä apua, lähden noudattamaan kirjan ohjelmaa, ja katson, mitä tapahtuu.

Kysyit nukkumisestani. Illalla olen todella väsynyt, eikä ole ongelmaa nukahtaa, mutta yöllä, kun herään pariin otteeseen, en suurimpana osana öistä saa unta, kun herään noin klo 03 ja 05 välillä. Yleensä menee noin 1,5 tuntia, välillä enemmänkin, ennen kuin pääsen takaisin uneen. Tämä vain lisää väsymykseen. Usein pääsen takaisin uneen vasta, kun otan 2-3mg Triptyliniä. Minulle riittä todella pienet annokset, kun olen tämän terveysongelman takia yliherkkä kaikille lisäravinteille ja lääkkeille.

Lauantaina, kun kävin harrastamassa tanssiliikuntaa, joka on tärkeä minulle, en edes voinut kunnolla harjoitella, vaan piti lopettaa kesken. Tämä on melko harmittavaa. Ja tämän jälkeen oli pakko otta päiväunet, ennen kuin pystyin tekemään mitään muuta. Psyykkisen rasituksen jälkeen käy aivan samoin. Kroppa ei tietenkään tunne näiden eroa.

Yritän nyt ottaa pari päivää rennommin, ja käydä lääkärillä torstaina, ja toivottavasti pääsisin sitä kautta eteenpäin. Laitan tänne vaikka päivitystä.

girl55555

Unread post by girl55555 » 14 Apr 2016 12:49

Tässä päivitystä.

Kävin uudella yleislääkärilläni tänään, ja ainakin sain hyvän ensikuvan. Hän sanoi, ettei halua pyörittää samoja asioita enää uudelleen, eli otetaan ne verikokeet, mitä ei vielä ole otettu, ja sitten katsotaan, mitä tehdään. Niin varasin ajan kokeisiin ensi viikolle (ei ollut aiemmin) ja sitten menen takaisin lääkärille.

Tämä lääkäri oli kiinnostunut kaikista oireistani ja kuunteli. Aiempi ei edes halunnut kuulla. Hän sanoi, että nämä ovat oireita CFS:ssä, mutta koska minulla on monen vuoden väsymys ja eritoten viimeisen puolen vuoden aikana unettomuus keskellä yötä, on mahdollista, että nämä ovat kaikki oireita vain yliväsymyksestä. Hän antoi minulle nukahtamislääkkeen, jotta pääsisin takaisin uneen keskellä yötä ja tämä auttaa nukkumaan noin 4 tuntia. (Viime yönä valvoin 2,5 tuntia, ja viimeisen viikon aikana ei ole yhtään yötä, että olisin nukkunut 7 tuntia enempää.)

Aloitan tuolla nukahtamislääkkeellä varovasti esim. puolella annoksella keskellä yötä. Olen tämän ongelmani takia hyvin yliherkkä hyvin monille lääkkeille ja jopa vitamiineille, joten on paras aloittaa varovasti. Tämä on tietenkin vain väliaikainen apu nukkumiseen. Jos saisi nuo kortisolit takaisin normaalitoimintaa nukkumalla ja hieman tukemalla Ashwagandhalla ja C-vitamiinilla, niin saisin nukuttuakin paremmin.

Nyt yritän vain levätä mahdollisimman paljon. Odotan ennen kuin lähden kokeilemaan muuta tässä mainittujen lisäksi.

Tuo Adrenal Glandular, jonka tilasin saapui eilen tukemaan lisämunuaisiani. Kävin asioilla ja kun tulin takaisin (eli tämä oli hyvin vähän kävelyä autosta liikkeeseen ja takaisin), ja kun tulin kotiin, oli hyvin oksettava olo, mikä saa pelkäämään kortisolitasoja. Olin muutenkin huonovointinen. Otin puolikkaan Adrenal Glandular (AG) kapselin päivällisen yhteydessä, ja puolituntia myöhemmin olin paljon parempi. Pahoinvointi oli mennyttä, ei pyörryttänyt, ja ainoa, mikä oli ongelma oli normaalin superväsymyksen olo. Jaksoin jopa kylvettää pikkuisen yksin. Eli selvästi on kyse kortisolin vajeesta. Heti, kun sain lisää kortisolia tässä muodossa, olo parani huomattavasti. Tilasin Swansonin tuotteen, joka on ihan tunnettu USA:lainen tuote, joten toivottavasti on ok. Onko muilla kokemuksia näistä? Olen lukenut paljon ulkomaisilta sivuilta, ja oli muutama huonokin kokemus, mutta suurimmaksi osaksi hyvää. Kokeilin hieman huolestuneena, mutta hyvin kävi. Paremmin kuin odotin.

Meillä on sunnuntaina tanssikilpailut, ja jotenkin olisi jaksettava. Yritän nukkua hyvin muutaman yön, ja ottaa näinä päivinä hieman tukea tarvittaessa. Toivottavasti jaksan. Tarkoitukseni ei ole kuitenkaan jatkuvasti ottaa AG:ta, vaan vain jos oikein huono olo. Näin alussa tosin otan viikon joka päivä, paitsi jos tuntuu, ettei tarvitse.

astmt30

Unread post by astmt30 » 15 Apr 2016 22:17

Sisältyykö uusiin mittauksiin DHEA ?

girl55555

Unread post by girl55555 » 16 Apr 2016 11:31

DHEA ei valitettavasti sisälly testeihin. Pyysin ACTH:ta, ja minulle sanottiin, että tämä testi on perusterveydenhoidon ulkopuolinen, eli erikoislääkäri voi määrätä. Ei katsotaan nämä ensin, ja sitten katsotaan, laitetaanko lähete erikoislääkärille.

Huomasin myös, että osa pahoinvointiani on Ashwagandhan aiheuttama vatsan ärsytys ja pahoinvointi. Nyt kun olen muutaman päivän ollut ilman, on olo näiltä alueilta parempi.

Yleislääkäri antoi myös nukahtamislääkkeen, jotta saisin väliaikaisesti se avulla lisää unta.

Post Reply