Uskokaa potilasta!

Keskustelua kilpirauhasen syöpätaudeista.
sini89

Uskokaa potilasta!

Unread post by sini89 » 25 Jan 2016 14:49

Minulla todettu papillaarinen kilpirauhassyöpä 15-vuotiaana. Uusiutui puolen vuoden päästä. Ensimmäisellä toteamiskerralla syöpäkasvaimia kilpirauhasessa sekä imusolmukkeissa ja kilpirauhanen leikattiin kokonaan pois ja kaulan oikeanpuoleiset imusolmukkeet on suurin osa poistettu ensimmäisellä ja toisella leikkauskerralla. Kolmas toteamiskerta oli kun ultrassa havaittiin kalkkikerrostumia, mikä viittasi taas siihen että sairaus ehkä uusutumassa. Tällöin päätettiin antaa vain pieni annos radiojodia ilman leikkausta ja kaikki meni ok. Radiojodihoidon olen saanut myös molempien syöpäleikkausten jälkeen kerran kumpaakin leikkausta kohden.

Syövästä paraneminen meni ok, mutta heti kun kilpirauhanen oli leikattu pois, sain useita virtsatietulehduksia, välillä pystyttiin diagnosoimaan virtsasta, välillä ei. Todettiin vuosien oireiden jälkeen Urethrea Syndromaksi. Kipu on siis kroonista ja päivittäistä ja erittäin paljon arkielämääni rajoittavaa. Ainoa kipulääke, mikä useiden kokeilujen jälkeen on todettu tepsivän, on opioidi. Panacodia söin kipuun päivittäin vuosia, nykyään ardinexia, jota menee päivässä suuret määrät, lähemmäs 10 tab/päivä.

Olen aina lapsena ollut erittäin terve. Aikuisiällä sain ensimmäisen kerran korvatulehduksen, joka sekin muuttumassa krooniseksi. Myös kun olin ihan tavallisessa viisaudenhampaan poistossa, komplikaatioita kasaantui. Suuni ei auennut kuin raolleen yli kuukauden ajan, minkä aikana myös kipu oli sietämätöntä. Söin paljon parasetamolia tuohon kyseiseen kipuun mikö aiheutti yhdessä panacod-lääkityksen kanssa parasetamolimyrkytyksen. Olin n. Viikon sairaalassa ja minua pidettiin vain jonkinlaisena lääkehörhönä ja kipuihini ei uskottu. Vasta viikon jålkeen tajusivat kuunnella minua ja lähettivät hammaskirurgille joka kyllä myönsi leikkausvirheen ja sanoi, että ennen leikkausta olisi pitänyt tietää jos ollut kaulan alueen syöpä, koska siinä tapauksessa ei koskaan saisi 2 hammasta leikata samalla kertaa.

Pointtini siis on kysyä, onko todennäköistä, että kaikki nämä krooniset kivut ja sairaudet on seurausta kilpirauhasen leikkauksesta? Lapsena siis erittäin terve ja heti leikkauksen jälkeen kaikenlaiset, eriyisesti virtakivut alkoivat. Pahinta on, että lääkärit eivät tunnu asiasta tarpeeksi tietävän ja siis kakkein pahinta on, ettei potilasta uskota!

tilhi

Re: Uskokaa potilasta!

Unread post by tilhi » 20 Feb 2016 18:05

Olen kanssasi samaa mieltä, että potilasta ei kuunnella. Potilaan pitää rautalangasta vääntää kaikki että tajuavat, nyt on tosi kysymyksessä, nyt ei ole kysymys luulosairaudesta.
Itse sairastan myös papillaarista kilpirauhasen syöpää ja kilpirauhaset on poistettu. Leikkaus 2008/3 ja tygl (syöpäarvo) edelleen koholla.

Tuohon en kyllä osaa vastata, että onko kaikki krooniset kivut ja sairaudet seurausta kilpirauhas leikkauksesta.

Itse mietin kun sain toisen syöpä diagnoosin, virtsarakon syöpä, että onko tämä kilpirauhas syövän etäpesäke. Virtsarakkoon sen ei pitäisi tehdä etäpesäkettä, mutta kaikki on mahdollista ihmis kehossa.

Onneksi on vielä muutama lääkäri joka kuuntelee, mutta heitä on harvassa.

Tsemppiä sinulle!
Elämä on lyhyt, kuin perhosen lento. Jospa osaisimme lentää sen yhtä kauniisti.

Potilas

Unread post by Potilas » 18 Dec 2016 15:23

Tsemppiä teille! Minilla leikattiin patti oik puolelta kilpparia 2014 ja sieltä löytyi syöpä, saman kk aikana leikattiin toiselta puolelta kilppari pois, sieltä löytyi struuma. Olin aikani syöpäklinikalla hoidossa, ja hup, siirto aluesairaalaan. Siellä lääkäri vähensi thyroksiinin annostusta, yli puolen vuoden jälkeen THS oli melkein 14. No nyt aleni yli THS 7. Oireet ovat koko ajan kamalat. Tuntuu,ettei minua oteta tosissaan. Viime lääkärikäynnillä mieheni oli mukana. Ensi vkolla lääkäri soittaa uudet tulokset. Miten saan hänet ymmärtämään, ettei thyroksiini auta? Mikä tätä terveydenhoitoa vaivaa?

astmt30

Unread post by astmt30 » 19 Dec 2016 21:33

TSH seitsemässä, yäk. Lääkityllä pitäisi olla 0.2...0.5. (Ja T4v sekä T3v viitealueen yläosassa.)
Tyroksiini hämää aivolisäkkeen alentamaan TSH:ta, vaikka muualla kehossa on kova hormonivajaus.
(Johtuu kolmen dejodinaasientsymin oudoista määräsuhteista aivolisäkkeessä.)

Vain terveillä on keskimäärin TSH 1.18 normaali: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16148345
Terveillä viimeistään 2:n ylittävät arvot johtuvat jakauman pitkästä "hännästä": http://bit.ly/2hRKEPu
Tuo häntä johtuu vertailujoukossa aina olevista alkuvaiheen Hashimotoista.
_ _ _

Onhan mahdollinen Hashimoto selvitetty (edes koe TPOab) ja tarvittaessa vastatoimiin ryhdytty?
Ovathan ferritiini ja B12 ja D-vitamiini ja folaatti optimit? Viitealueella B12 ylärajalla, muut puolivälissä.
Nuo neljä aiheuttavat "feikkivajista": http://www.kilpirauhasliitto.fi/images/ ... 1-2015.pdf s. 25

Post Reply