Wilsonin syndrooma tai rT3 tai tyypin 2 hypotyreoosi

Keskustelua kilpirauhasen vajaatoiminnasta.
Lettukin

Wilsonin syndrooma tai rT3 tai tyypin 2 hypotyreoosi

Unread post by Lettukin » 16 Dec 2011 10:29

Hakeuduin lääkäriin monien vajaatoimintaoireiden ja normaalien kilpirauhaslabrojen takia.
Erinäisten testien jälkeen todettiin r3T-ongelma ja alhainen DHEA-taso. Myös korjattavaa antioksidanttipuolella.

Mielelläni keskustelisin muiden samoista vaivoista kärsivien kanssa. Kirjoitin myös hoitokokemukset osioon.
Last edited by Lettukin on 14 Feb 2012 19:00, edited 2 times in total.
Terveisin Lettu

Mimmimakia

Re: Wilsonin synrooma tai r3T tai tyypin 2 hypotyreoosi

Unread post by Mimmimakia » 16 Dec 2011 16:15

Terve! Löytyy tuo typeII täältä ja AF. En nyt ehdi ja jaksa enempäänsä, mutta merkkaan ketjun. Huomaan, että lähdit sieltä toisaalta tänne kirjoittelemaan, kun siellä toisaalla on se moderointi niin tiukkaa. Oletko karppaus.infossa?

Lettukin

Unread post by Lettukin » 16 Dec 2011 17:05

Jep, niin tein.

Karppifoorumia olen vain lueskellut. Hiilaritietoisissa olen joskus kirjoitellut ja ollut suoraan yhteyksissä siellä mm. Lääkäri Kuuselaan ja saanut apua mun D2 asioissa. Aikalailla myös tri Tolosen ja lääkäri Heikkilän neuvoilla olen hoitanut diabetestäni ja sokrut onkin hyvässä hoidossa. Voi olla että koko sokerihäiriö on seurausta alkujaan tuosta AF:stä. Epäilen myös r3T:n olevan sen seurausta lisättynä ravitsemukseen liittyvillä vääristymillä.

Liot ei vielä ole tulleet apteekkiin, erityislupaan oli vastaus jo tullut, sain viestin. Mulla ois kysyttävää lisämunuaisjutskista, jotka liittyy kyllä tähän r3T:hen ja Lion aloitukseen. Pitäisköhän mun nyt kysyy sitä tuolla lisämunuaisosiossa?

Kysyn kuitenkin tässä. Eli mun tulkinnan mukaan olen AF 4 vaiheessa. Eli kortisoli normaalin rajoissa ja DHEA matala 50 (71-640) ja noiden suhde matala 48 (115-188).

Voinko aloittaa Liothyronin vai pitäiskö ensin hoitaa lisiksiä jotenkin?

Mulla on reseptillä DHEA:ta ja jodi taas menossa.
Terveisin Lettu

Mimmimakia

Unread post by Mimmimakia » 21 Dec 2011 02:47

Aloittaisin ensin DHEA:n ja kortisonin ja vasta sitten Lion. Mutta miksei se lääkäri sulle kortisonia laittanut? Voi olla, että se "normaalin rajoissa" oleva kortisoni ei riitä muuntoon T4:n kans, mut ku Lio tulee kehiin niin sitä muuntoa ei tarvita. En osaa sanoa, voi olla että joo voi olla olemattakii. Raportoi sitten. :)

Lettukin

Unread post by Lettukin » 12 Feb 2012 22:54

No menossa 55 ug Lioa. Aattelin tänään nostaa 5 ug, mut pulssi nousi yli 90. Lämmöt 37 +-0,1. pitää vissiin odottaa vielä muutama pv tai vk?
Terveisin Lettu

Mimmimakia

Unread post by Mimmimakia » 13 Feb 2012 01:23

En yhtään tiedä. Kerro mulle. :) Mut hyvä, et homma hoidossa ja lämpö ainakin näyttäs jo olevan hyvinkin normaali. :)

Lettukin

Re: Wilsonin synrooma tai rT3 tai tyypin 2 hypotyreoosi

Unread post by Lettukin » 13 Feb 2012 15:11

Päätin jatkaa 60ug:llä. Ei toi 90 nyt taida mulla olla mikään ihme, tutkailin monen vuoden muistiinpanot.

Kirjoitin tonne jäsenten tarinoihin stoorin. Mitä nyt tuli mieleen. Lähinnä katkeraa tilitystä menetetyistä vuosista.

Mitä sulle, Mimmimakia kuuluu?
Terveisin Lettu

Lettukin

Re: Wilsonin syndrooma tai rT3 tai tyypin 2 hypotyreoosi

Unread post by Lettukin » 19 Feb 2012 19:27

Päivitystä. Tänään nostin taas 5ug.
Oli edellisen noston lämpöjen häilymisen jälkeen neljäs 37 keskiarvoinen lämpö 0,1 heitolla. Hyvin sujuu. Noudatan Yahoon rT3:n neuvoja. Kiinnostaa tuo Paul Robinsonin kirja.
Terveisin Lettu

vattumarko

Unread post by vattumarko » 20 Feb 2012 09:47

Kyllä taas ihmetyttää Lettukinin kohtelu tuolla toisella foorumilla..On siellä kyllä saatanan nuivaa porukkaa. Ei viitti mitään siellä sanoa ettei tuu bannia itsellekin..

Mimmimakia

Unread post by Mimmimakia » 20 Feb 2012 10:15

Ai Pohjois-Koreassa? No kyllä ihmetyttää ihan jo fb:n kilpirauhasryhmän toimintakin... Huh huh. No mutta, joo kiitos kysymästä Lettukin. Oon nyt nostanut Thyroidin 4tbl päivässä ja edelleenkään ei mitään erikoisempaa vaikutusta. Hikeä pukkaa ja sitä rataa, mutta paino ei alene, nälkä ei tule eikä lämpö nouse, siinä se tököttää vieläki 36,2 tiukasti. Päätteleisin tästä, että se on sittenkin tuo rT3 mullaki ongelmana eniten kaikista. :( Tosin en oo saanut aikaseksi hankkia kunnon mittaria... No syön tuota 4tbl annosta jonkin aikaa ja käyn sitten labroissa kattelemassa tilannetta. Eniten kaikesta odotan sitä "paino tippui itsekseen" tilannetta, nythän tuo ei ole vasta kuin hiukan noussut (oon pullakuurilla, isäni on terminaalivaiheessa tuossa vuodeosastolla ja muutenki aattelin nyt testata runsaita hiilareita, ei vaan jaksais panostaa ruokaan nyt).

vattumarko

Unread post by vattumarko » 20 Feb 2012 10:20

Mun mielestä ne moderaattorit viittaa Natsi-Saksaan kans :D Mitäs tuolla facen ryhmässä sitten? Itte liityin sinne vasta hiljattain niin en o siellä mitään ylilyöntejä vielä nähny

Lettukin

Unread post by Lettukin » 20 Feb 2012 14:00

No bannit tuli sit Kylmikseltä kun laitoin ton saman kysymyksen Paul Robinsonin puolesta kuin tännekin. No paljo välii. Nolottaa vaan vastata Paulille et näin meillä Suomessa. Ruotsissa hänen kirjautumisensa paikalliselle kilpparifoorumille on kuulema ollut menestys. Jenkkifoorumillakin on vilkasta keskustelua hänen kanssaan. Mahtaiskohan tää Paul saada tän foorumin nousuun vai nolo floppi koko juttu?
Terveisin Lettu

Kirsikka

Unread post by Kirsikka » 20 Feb 2012 14:29

Lettu toivotaan, että porukat sais kaikki bannin sieltä ja siirtyis tänne. Sain minäkin bannin, kun kirjoitin yhteen ketjuun, yhdelle että jos kiinnostaa, niin vaihdetaan yv:nä tietoa, koska en jaksa jokaista asiaa lähtä kommentoimaan eri ketjuihin, koska en lue kuin yhtä ainutta ketjua.
En ole ikinä netissä tavannut yhtä pikkusieluista "ihmistä".

Arvasin, että se alkaa kätisemään tuosta asiasta, mutta ihan sairasta alkaa jokaista asiaa kirjoittamaan eri ketjuun, koska ei ikinä pääse kärryille jos lukee jälkeenpäin. Se on hyvä vaatia toisilta, että rivinvaihtoja ei saa tehdä ja ite vetelee viivoja ja jättää paljon tyhjiä tiloja.

Kerran myös erehdyin ketjuun kilpirauhaspotilasta kiinostavia uutisia tai jotain ja se ei ollut kim jong illille mieleen ja sain ihan törkeen yv:n.

skarpiksi

Unread post by skarpiksi » 29 Feb 2012 15:26

Aihe rT3 kiinnostaa koska olen miettinyt voisiko minulla olla sellainen. Missäpäin on lääkäreitä jotka asian päälle jotain ymmärtävät?

P.S. Minäkin pakkasin matkalaukkuni ja läksin kilpparifoorumilta kun kyllästyin natsisaksameininkiin *aplodit*

Lettukin

Unread post by Lettukin » 29 Feb 2012 17:18

No hyviä lääkäreitä löytyy funktionaalista lääketiedettä harjoittavista ja niistä ne joiden kiinnostuksen piiriin kilppari kuuluu. Olit pohtinut omassa tarinassasi Antioksidanttiklinikkaa, ei mikään huono ajatus ollenkaan. Päivi Mäkeläiselle joutuu jonottamaan pitkään ja uusia aikoja annetaan harvakseen. Soittamalla sinne saat tietää seuraavan ajankohdan kun niitä on mahdollista saada, silloin heti kasilta aamulla aloita soittaminen ja saattaa olla mahdollista saada aika myös menemällä ajoissa oven taakse, muutamia siellä takuulla on, mutta aikojakin yleensä muutama. Erkki Antilalle voi olla vaikea saada aikaa, sillä hän jäähdyttelemässä, eli jättäytymässä eläkkeelle. Hän pitää osittain vastaanottoa.
Muitakin hyviä lääkäreutä on kauempana.
Terveisin Lettu

matilda051

Unread post by matilda051 » 29 Feb 2012 18:09

Moikka!
Mites sulla Lettukin menee tällä hetkellä, oletko vielä 60mg annoksella? minkälaisia fiiliksiä tällä hetkellä on? Ootko muuten käynyt verikokeella?
Itse kävin otattamassa Ths 0,18, T4V 7, T3 6.
Jostain kumman syystä mua turvottaa ihan hirveesti vieläkin, lämmöt on noussu lähelle 37c.
*iloinen*
t. Matilda

Lettukin

Unread post by Lettukin » 29 Feb 2012 20:10

Kiitos kysymästä Matilda!

Menossa 70ug, eilen nostin 5ug. Ihan hyvin menee, lämmöt pyörii 37 molemmin puolin. Aina noston jälkeen muutama pv häilyy ja sit tasottuu hyvinkin 37.0 +- 0.1. Eli mun palelut on menneen talven lumia.

Kävin rautalabroissa tossa muutama vk sitten ja aloitin Obsidan 100 mg päivässä transferriiinin saturaatiotason nostamiseksi. Hb (134) ja ferritiini (87) olivat mullakin hyvät ja silti oli tarvetta lisärautaan. Mä noudatan yahoon rT3 ja NTHAdrenals groupien protokollaa. Eli transfe sat po. Yli 35%, mielellään enemmänkin. Mulla oli 27%. Syön rautaa 6vk ja sit mittautan tasot.

Mun Lion nostot ja sieto sujuu siks hyvin ku mun kortisolitasot on aika ok ja rautalisien kanssa rautapuolikin kondiksessa. Mun D-vitskutaso oli 127 jotain ja lääkäri sanoi et hyvä, tuohon hänkin on yrittänyt päästä. B12 oli kyllä viitteissä mutta alakantissa ja siihen olen saanut piikkejä. Muutkin hivenaineet ja vitskut lisäravinteina. Jodikuurinkin otin tuplana. Et kun tavoitteena on korjata se mikä tuon reversen on aiheuttanut, niin kaikki muu on hoidettu mut stressiä tuskin kokonaan saan poistettua kun on tätä perhettä ja arkielämää. Mä elän toivossa et tää hoituu kokonaan pois ja sillä siisti. No, ei se nyt niin vakavaa vaik joutuis Armouria, Thyroidia tms tän jälkeen popsimaan. Helppoa tähän verrattuna. Kerta pv:ssä riittäis eikä tarvitsis mittailla lämpöjä neljä kertaa pv.

Miten sulla Matilda menee? Onkohan täällä muita jotka korjaa reverseä?
Terveisin Lettu

matilda051

Unread post by matilda051 » 29 Feb 2012 22:11

Moikka!
Muuten menee ihan hyvin jos tota turvotusta ei lasketa ja joudun kyllä yöllä ravaamaan vessassa jonkin kerran. Olen annoksella 45mg nyt ja 5 viikkoa takana. Nostoissa olen huomannut pientä ongelmaa just ton yöhikoilun ja vessassa ravaamisen kanssa. Uskoisin että multa puutuu paljon vitamiineja tai siis tasot on surkeat ja sen takia noi nostotkin hieman tökkii... Toi T3 arvohan oli noussut aika hyvin noiden labrojen suhteen. Saan viikon sisällä noi hivenainevastaukset ja sitten saa tankattua oikeita vitamiineja ja amionohappoja. Rauta-arvojen kanssa mulla on ongelmia, mun hb oli 138 mut fS-rauta 10 kun viite on (9-34) se pitäisi saada yli 20 ni olis hyvä. Uskon ja toivon myös että tämä ongelma poistuu joskus ja vanha elämä on jokapäivää...
Nytkin on hyvä mutta on päviä kun olo on tosi nolla *nyyh*
Osaatko muuten sanoa mitkä on viitearvot kun mulla on mitattu marraskuussa toi S-PRL ja se oli 150??
Hyviä vointeja *hymy*

Peikko

Unread post by Peikko » 29 Feb 2012 23:19

Minä olen miettinyt, että voiko kyseessä olla rt3-ongelma, jos saa liikaoireita tai niiden kaltaisia lääkityksestä? Jos ongelma on siinä, että t3 ei pääse solutasolla vaikuttamaan, miten voi saada liikatoimintaoireita?

Olen yrittänyt selata rt3-ongelmaisten ihmisten kokemuksia tyroksiinilla/Armourilla ja sitten pelkällä Liolla, mutta aika huonosti olen löytänyt mitään suomeksi, eniten kokemuksia lion aloituksesta. Lähinnä olen saanut sen käsityksen, että rt3-ongelmaisilla muut lääkkeet kuin lio eivät vaikuta paljon mitenkään, kuin karkkia söisi. Muistan törmänneeni foorumeita selatessa myös aika moneen tyyppiin, joilla on selviä vajaaoireita, mutta joiden elimistö sitten syystä tai toisesta pukkaa liikkisoireiden kaltaisia päälle lääkityksellä melko helposti. Nuo vitamiini- ja hivenaineet ja rauta-arvot näyttelevät myös jotain kautta ilmeisesti suurta osaa tässä. Osaakohan joku selventää miten?

matilda051

Unread post by matilda051 » 01 Mar 2012 09:03

Moikka!
oletko lukenut tämän ketjun, mielestäni siinä on aika hyvin kerrottu tuo rt3 ongelma ja lääkityksen vaikututs, kannattaa lukea läpi.
Eikö Armour toimikaan - rT3-ongelma?
Minkälaisia oireita sulla sitten on ja oletko nyt jollain lääkityksellä??
Itsellelläni nuo vajaatoiminnan oireet olivat päällä vaikka arvot oli ns.kohdallaan.
Tosin mua hikoilutti öisin ja nyt vasta kun olen lukenut näitä kanssamatkustajien kommentteja olen huomannut että tuo hikoilu ja sydäntykytykset ja unettomuus onkin vajiksen oireita. Useat lääkärit ovat kommentoineet niitä liikatoiminnan oireiksi.
Kysyit noista vitamiineista niin niillä on merkitykstä tuossa muunnossa eli kun syöt purkista T4=thyroksin niin se muuntuu T3 mutta jos elimistöstä puuttuu jokin tärkeä muuntoon tarkoitettu vitamiini/hivenaine niin silloin sen muunto voi häiriintyä ja se muuntuukin RT3 joka ei ole aktiivinen.
Joku osaa varmasti kommentoida paremmin näitä asioita. *viheltel*

Lettukin

Unread post by Lettukin » 01 Mar 2012 10:21

Täällä palstalla Talvipojalla on paljon tietoa rT3-ongelmasta. Harmi vaan et muut on välistä poistaneet kysymykset joihin hän on vastannut. Kannattaa lukea ja on ihan suomeks.

http://foodit.fi/terveys/rt3-dominanssi/
Terveisin Lettu

nimetön

Unread post by nimetön » 01 Mar 2012 11:16

Millä annostuksella olette aloittaneet tuon Lion käytön?
Odottelen omaa purkkiani apteekkiin saapuvaksi ja luultavasti saan sen tänään tai huomenna. Lääkäri ehdotti, että aloitus olisi puolikas eli 10mcg neljästi päivässä, mutta mietin pitäisikö aloittaa varovaisemmin?
Oma ongelmani on alhainen t3v ja korkeahko rt3, aikaisempaa kilpparilääkitystä ei ole ollut koskaan.

Lettukin

Unread post by Lettukin » 01 Mar 2012 13:23

http://thyroid-rt3.com/

http://translate.google.fi/translate?hl ... 6bih%3D466

Jos ei oo ennestään kilpparilääkitystä niin Yahoon rT3 gropin protokollan mukaan aloitetaan pienillä määrillä ja nostetaan seuraten pulssia ja lämpöä. Ne ottaa 12,5ug pv, jaettuna 2 kertaan eli 6,25ug kerta. 
Jenkkien Cytomel, (eli similar to Liothyron,) on siis 25ug tai on niillä muitakin mut siks toi 12,5ug annostus.

Mä aloitin 15 ug päivässä eli suomalainen Liothyron 20 ug jaettuna neljäsosaan on 5 ug ja niitä otin 3 kertaa päivässä. Aamulla heti herättyäni, alku iltapäivästä ja illalla. Eli päivässä ei siis mennyt yhtäkään kokonaista. Olen nostellut maltillisesti ja lämpöjä mitaten ohjeen mukaan.
Jos kiinnostaa laitan linkin lämpöjen mittaukseen ja kerron miksi ja miten. 

Mikä on sun rautatilanne, se pitäis olla tosi hyvä ennen T3 hoitoa tai se ei onnistu. Myös lisämunuaiset pitää olla kunnossa ja tuetut muuten ei taaskaan onnistu tuo T3 hoito. Se on syy miksi lämpöjä mittaillaan ennen nostoja. 

Kiva kun tulit tänne. Täällä on muitakin jotka ovat onnistuneet löytämään asiallisen lääkärin ja saaneet T3 reseptin. Saitko muita? Tehtiinko lisiksien stressitesti, sykitesti. Entäs mittailtiinko D ja B12- vitamiinitasot? Hivenainetasot? Niin ja rautalabrat, taisin jo kysyäkin. Nää on tärkeitä hoidon onnistumisen takia. Eli se syy pitää poistaa mikä tuon reversen on aiheuttanut ja se voi olla noissa. Voi olla useitakin syitä. Nii ja sit se stressi. No kertoilehan miten sulla.
Terveisin Lettu

Peikko

Unread post by Peikko » 01 Mar 2012 19:41

Matilda, olen lukenut nuo ja ymmärrän pääpiirteittäin mistä rt3-ongelmassa on kyse. Minua kiinnostaa hirveästi se, mikä kaikki elimistössä pitää olla tasapainossa ennen kuin kilpparilääkkeet alkavat pelata. Olen tosiaan ottanut rautaa reippaalla kädellä ja vetänyt vitamiinibuustin viimeisen vuoden aikana, mutta silti kehoni ei kestä tyroksiinia paljon ja Armouria ei yhtään, lieko kestäisi lioakaan. Tuolla esittelypuolella on ongelmastani enemmän.

En siis tiedä vielä onko minulla rt3-ongelmaa enkä mitään, kun odottelen tuloksia. Sen kun mietin voiko rt3-ongelma olla tuon takana, että kehoni ei kestä noita muita lääkkeitä vai onko siinä jotain muuta(kin). Pitää varmaan itsekin etsiä joku sellainen lääkäri, jota kiinnostaa tutkia vitamiini- ja hivenainejuttuja vähän tarkemmin, sillä minulta ei ole mitattu muuta kuin hB ja kortisolit. Kiitos linkeistä, pitää alkaa opiskella näitä englanniksi. *ankka*

nimetön

Unread post by nimetön » 01 Mar 2012 19:47

Kiitos kattavasta vastauksestasi Lettukin *hymy*

Minulle tehtiin MDD:n laaja kilpirauhaspaneeli sekä MDD:n vuorokausikortisoli.
Kortisolitesti näytti paperilta täydellisen hyvältä, mutta taas oireet ja lääkärin tekemät testit (mm. pupillitesti) kertovat toista, pupillit eivät juuri jaksaneet supistuneena pysyä. Neurologisissa testeissä oli tosiaan outoa se, ettei polvista löytynyt refleksivastetta ollenkaan, muualta kyllä. Koitan hoitaa lisämunuaisia nyt jotenkin hallitsemalla stressiä, haha...(helppoa kun on suht vaativa työ ja kolme lasta ja ja ja...) sekä käyttämällä lakritsijuurta, aswagandhaa, kattavaa arsenaalia muita lisäravinteita. Verenpaine heitteli melkoisesti kun se kolmesti peräkkäin mitattiin. Nyt kotona kun mittailin niin näyttää ihan tasaista.

Perusverenkuva oli kaikki ok. Hemoglobiini 133. Ferritiini 77 (ilmeisesti ihan hyvä), D3 130 (erittäin hyvä), B12 ei mitattu, mutta se ei voi olla matalalla vuosien ISON B12-lisän käytön jäljiltä.
Olen ollut täysin gluteenittomalla ruokavaliolla yli vuoden (ei todettua keliakiaa, mutta keho ei gluteenia siedä).

ft3/Rt3 ratio 8,8, T4v ihan ok, vasta-aineita ei löytynyt liikoja. Olo on ollut kammottava nyt viime aikoina.
Sain tänään Liothyroninet apteekista *jihaa* Jei! Otin ensimmäisen 5ug ja jatkan huomenna.
Täytyy ostaa sellainen pillerinpuolittaja kun noita ei saa veitsellä kunnolla niin pieneksi.

Kyllä tää kuulkaa tästä, toiveet ovat erittäin korkealla *hih*

Post Reply