Liikunta ja kilpirauhasen vajaatoiminta

Keskustelua kilpirauhasen vajaatoiminnasta.
Lila
Posts: 3
Joined: 05 Nov 2016 14:12

Liikunta ja kilpirauhasen vajaatoiminta

Unread post by Lila » 05 Nov 2016 14:53

Moi!

Kilpirauhasen vajaatoiminnasta kärsivät ihmiset; Oletteko miten päässeet palaamaan liikunnan pariin diagnoosin ja lääkityksen aloittamisen jälkeen? Kysyn asiaa koska unelmoin säännöllisestä liikunnasta taas joku päivä. Liikunta ollut enemmän ja vähemmän katkolla viimeiset 6 kk kun ei vaan ole riittänyt energiaa. Alkusyksystä tuli diagnoosi ja nyt on pari kuukautta ollut Thyroxin käytössä ja toivoinkin, että jossain vaiheessa voisi taas liikkua. MUTTA luin, että liikunta kuluttaa sitä kallisarvoista T3-hormonia; kommentteja, kokemuksia tästä?
Vajaatoiminta uutinen oli jo riittävän paha, mutta jos oireyhtymä tarkoittaa myös liikunnasta luopumista on isku kova. Ja nyt puhun hikiliikunnasta, painojen nostelusta yms. En pelkästä sunnuntaikävelystä. Saa vinkata linkkejä jos aiheesta on hyviä kirjoituksia.

vajavainen
Posts: 81
Joined: 19 Jan 2009 01:03

Re: Liikunta ja kilpirauhasen vajaatoiminta

Unread post by vajavainen » 13 Feb 2017 03:57

En olekaan tuollaisesta kuullut koskaan. *tah* Olisiko sulla linkkiä tuohon, että se kuluttaa T3-hormonia? Se pitää kuitenkin paikkansa, että äärimmäinen rääkkiliikunta liiallisessa määrin ja pitkiä aikoja jatkuessaan (en kuitenkaan siis tarkoita mitään peruspainonnostoa tai normaalia hikiliikuntaa, vaan minkä mä nyt heittäisin esimerkiksi, hmm: jos nyt vaikka olisit joku äärimmäinen fitness-harrastaja tms.?) voi vetää elimistön tilttiin ja saada rT3:n nousemaan. Samoin kuin esimerkiksi liian kauan jatkunut kova stressi, liian niukka ja puutteellinen ruokavalio/nälkiintyminen ym. voi tehdä saman.

Jos koet olevasi kunnossa, niin ilman muuta liikunta on hyväksi sinulle. Se auttaa myös positiivisesti kaikkeen hormonitoimintaan, eikä missään nimessä tarvitse tyytyä vain sunnuntaikävelyihin. Kun vain huolehdit myös riittävästä levosta ja hyvästä ravinnosta, niin uskoisin, että voit olla ihan huoletta. *joo* Ja tsekkautat säännöllisesti ne kilppariarvot ja myös t3-v:n, vaikkei siitä siis silleen liikunnan kannalta tarvikaan olla huolissaan...

timota
Posts: 70
Joined: 16 Jul 2011 22:51

Re: Liikunta ja kilpirauhasen vajaatoiminta

Unread post by timota » 10 Apr 2017 05:23

Minulla mies 61 sama ongema, kuten on monella muullakin. Tähän ongelmaan vastauksen löytäminen olisi Nobelin arvoinen juttu.
Liikunnasta palautuminen täysin nolla. Menen tosi heikkon kuntoon kaikesta fyysisestä työstä tai liikunnasta, vaikka muuten olen ikääni nähden hyvässä kunnossa.

Alla juttu jonka kirjoitin muualle, mutta se saattaa olla relevantti myös tänne.
Olen lukenut vain siitä miten DHEA:ta käytetään miehille. Naisista en tiedä.

DHEA nosti kehon lämpöä ja antoi selvästi potkua.. Sosittelen kokeilemaan. Tietenkin on hyvä testata arvot ensin. Minun alku arvo oli 112 ja kuukautta myöhemmin se nousi 239:n. vetämällä 25 mg päivä. Eli kuukaudessa arvot tuplaatuivat.

9.3.17
DHEA 112 ug/dl 49-381

21.3.17
DHEA 185 139-484

8.4.17
DHEA 239 51-295

Erään jenkki asiantuntijan mukaan DHEA arovot olis hyvä olla 10% to 25% YLI viitearvojen. Vaikkakin nämä viitearovt heittelevät ihan miten sattuu, kuten ylläolevasta näkee :)
Aion vetää omat arvot jonnekin lähelle 400 ja tietenkin kuuntelen oloa.

Tämä on myös koko loppuelämän juttu. Tietenkin märää pitää vähentää kun pääsee tarpeeksi korkeisiin lukemiin.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users